17 maart 2002

Australië

Van 10 februari tot 16 maart 2002 waren wij voor het eerst in Australië. We huurden een Toyota Echo in Sydney en besloten dat dat onze volgende auto in Nederland moest worden (is in 2009 uiteindelijk gelukt!).
Via de Princess Highway reden we naar Canberra, waar we in het Tiddbinbilla Nature Reserve onze eerste kangoeroes, emoes en koala's zagen. Met weinig moeite beklommen we Australië's hoogste berg, Mt. Kosciuszko (2228 m).
We maakten een prachtige meerdaagse wandeling in Wilsons Promontory National Park aan de zuidkust en bekeken de pinguïns op Phillip Island.
Via de Great Ocean Road, vlakbij Melbourne, gingen we naar Grampians National Park, waar we prachtig kampeerden tussen de kangoeroes en wandelden op de rotsachtige bergen.
In het volgende Nationale Park, Mount Remarkable, werden we op de camping welkom geheten door een grote slang. De camping kende sowieso een rijk dierenleven: emoes en hagedissen tussen de tenten en heel veel vliegen. We liepen er een zeer warme wandeling door Hidden Gorge.
Op naar het noorden, naar het volgende NP, Flinders Ranges, waar de wandeling zo mogelijk nog warmer, bergachtiger en onbeschutter was, maar gelukkig houden wij wel van een lekkere temperatuur, tot een graad of 40 hoor je ons niet snel klagen.
We vervolgden onze reis de Outback in en na zo'n 1500 kilometer bereikten we via Coober Pedy ('de opal capital of the world', waar we ondergronds kampeerden in een voormalige opalenmijn) Ayers Rock (Uluru). We besloten deze voor Aboriginals heilige rots niet te beklimmen, maar er omheen te lopen. Bijna nog mooier was de wandeling tussen de nabijgelegen Olga's (Kata Tjuta).
Het beviel ons erg goed in Australië's binnenland en daarom besloten we nog een stukje noordelijker te gaan, naar King's Canyon en toen we eenmaal zover waren hadden we zoveel zin in een pizza dat we nog maar 200 km doorreden naar het noorden, naar Alice Springs. Hier maakten we een prachtige wandeling in en door de kloven van de West MacDonnell Ranges.
En toen moesten we nog helemaal terugrijden naar Sydney. Na 3 hele dagen rijden, waren we wel even toe aan iets anders en omdat we net in de Victorian Alps waren, besloten we om daar een meerdaagse wandeling te maken, naar Mt. Feathertop.
In de buurt van Sydney maakten we nog twee wandelingen in de Blue Mountains, met onderweg mooie en hoge watervallen.
In Sydney leverden we de huurauto weer in en vlogen via Los Angeles, waar we onze extra dag door het passeren van de datumgrens gebruikten voor een rondje sightseeing (Santa Monica, Hollywood, Beverly Hills, Rodeo Drive), terug naar Nederland.

Sydney: Harbour Bridge en Opera House vanaf het water

De emoes in Tidbinbilla NR zijn wel erg geïnteresseerd in onze lunch

On top of Down Under: Mt. Kosciuszko, 2228 m

Parkeerplaats in de Outback

Mt. Feathertop wandeling in de Victorian Alps, Alpine NP

Blue Mountains NP

Veel watervallen, varens en mossen tijdens de afdaling in de canyon (Grose Valley walk)